İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİ

İŞ SAĞLIĞI VE GÜVENLİĞİ EĞİTİMLERİ

İş yerlerinde işin yürütülmesi sırasında çeşitli nedenlerden (fiziksel, kimyasal, biyolojik, mekanik, ergonomik, psikososyal) kaynaklanan sağlığa ve güvenliğe zarar verebilecek koşullardan çalışanları ve bulunan diğer üçüncü tarafları korumak amacıyla yapılan sistemli ve bilimsel çalışmalar bütünü olan işçi sağlığı ve güvenliği, gündeme geldiği günden itibaren sürekli gelişme göstermektedir. Bu gelişme süreci içerisinde gerekli düzenlemelerin verimli bir şekilde yapılabilmesi ve bundan sonuç alınabilmesi için öncelikle tüm çalışanlara iş sağlığı ve güvenliği konularında gerekli eğitimlerin verilmesi gerekmektedir.

EĞİTİMLER HANGİ PERİYOTLARDA TEKRARLANIR?

– Çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde yılda en az bir defa.

– Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde iki yılda en az bir defa.

– Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde üç yılda en az bir defa

EĞİTİM SÜRELERİ NE KADARDIR?

– Az tehlikeli işyerleri için en az 8 (sekiz) saat.

– Tehlikeli işyerleri için en az 12 (on iki) saat.

– Çok tehlikeli işyerleri için en az 16 (on altı) saat.

* Eğitim sürelerinin bütün olarak değerlendirilmesi esas olmakla birlikte bir saatten az olmamak kaydıyla işyerindeki vardiya ve benzeri iş programları da dikkate alınarak farklı zaman dilimlerinde de değerlendirilebilir.

VERİLMESİ GEREKEN EĞİTİM KONULARI NELERDİR?

1. Genel konular

– Çalışma mevzuatı ile ilgili bilgiler,

– Çalışanların yasal hak ve sorumlulukları,

– İşyeri temizliği ve düzeni,

– İş kazası ve meslek hastalığından doğan hukuki sonuçlar

2. Sağlık konuları

– Meslek hastalıklarının sebepleri,

– Hastalıktan korunma prensipleri ve korunma tekniklerinin uygulanması,

– Biyolojik ve psikososyal risk etmenleri,

– İlkyardım,

– Tütün ürünlerinin zararları ve pasif etkilenim,

3. Teknik konular

– Kimyasal, fiziksel ve ergonomik risk etmenleri,

– Elle kaldırma ve taşıma,

– Parlama, patlama, yangın ve yangından korunma,

– İş ekipmanlarının güvenli kullanımı,

– Ekranlı araçlarla çalışma,

– Elektrik, tehlikeleri, riskleri ve önlemleri,

– İş kazalarının sebepleri ve korunma prensipleri ile tekniklerinin uygulanması,

– Güvenlik ve sağlık işaretleri

– Kişisel koruyucu donanım kullanımı,

– İş sağlığı ve güvenliği genel kuralları ve güvenlik kültürü,

– Tahliye ve kurtarma

ÖZEL POLİTİKA GEREKTİREN GRUPLARIN VE ÖZEL GÖREVİ BULUNAN ÇALIŞANLARIN EĞİTİMİ

– İşyerinde onbeş yaşını bitirmiş ancak onsekiz yaşını doldurmamış genç çalışanlar, yaşlı, engelli, gebe veya emziren çalışanlar gibi özel politika gerektiren grupların özellikleri dikkate alınarak gerekli eğitimler verilir.

– Destek elemanlarına ve çalışan temsilcilerine, görevlendirilecekleri konularla ilgili de eğitim verilir.

– Çırak ve stajyerlerin eğitim ve bilgilendirilmelerinden uygulamalı eğitim alınan işyerinin işvereni sorumludur. Ancak işverenin kabul etmesi halinde çırak ve stajyerlerin eğitimini devam ettirdiği eğitim ve öğretim kurumunda tamamladığı iş sağlığı ve güvenliği dersleri veya kursları temel eğitim yerine geçer.

EĞİTİMİN MALİYETİ VE EĞİTİMDE GEÇEN SÜRELER

İş sağlığı ve güvenliği eğitimlerinin maliyeti çalışanlara yansıtılamaz. Eğitimlerde geçen süre çalışma süresinden sayılır.

EĞİTİMİN TEMEL PRENSİPLERİ

– Eğitimin verimli olması için, eğitime katılacakların ihtiyacı olan konuların seçilmesine özen gösterilir. Eğitim, çalışanların kolayca anlayabileceği şekilde teorik ve uygulamalı olarak düzenlenir.

– Eğitimler çalışanlara bireysel ya da gruplar halinde uygulanabilir.

– Çalışanların, iş sağlığı ve güvenliği konusunda sahip olması gereken bilgi, beceri, davranış ve tutumlarının ayrı ayrı ve ölçülebilir bir biçimde ortaya konması esastır.

– İşverenin kendi belirleyeceği bir yöntem ile bireysel seviye tespiti yapılarak çalışanların eğitim öncesi seviyesi ve yukarıda yer alan konular dışında almaları gereken eğitimler belirlenir.

– İş sağlığı ve güvenliği eğitimleri; çalışanlarda iş sağlığı ve güvenliğine yönelik davranış değişikliği sağlamayı ve eğitimlerde aktarılan bilgilerin öneminin çalışanlarca kavranmasını amaçlar.

– Verilen eğitimin sonunda ölçme ve değerlendirme yapılır. Değerlendirme sonuçlarına göre eğitimin etkin olup olmadığı belirlenerek ihtiyaç duyulması halinde, eğitim programında veya eğiticilerde değişiklik yapılır veya eğitim tekrarlanır.

– İşyerinde ilk defa verilecek temel eğitimler hariç çalışanlara tekrar verilecek temel eğitimler işveren tarafından işe ve işyerine özgü içeriğin hazırlanması ve gerekli uzaktan eğitim yönetim sisteminin sağlanması halinde uzaktan eğitim yöntemi kullanılarak verilebilir.

İLKAN KALKAN

İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI