ACİL DURUM EKİPLERİ VE GÖREVLERİ
ACİL DURUM EKİPLERİ VE GÖREVLERİ
İŞVEREN; İŞYERLERİNDE HANGİ ACİL DURUM EKİPLERİNİ OLUŞTURUR?
– Söndürme Ekibi
– Kurtarma Ekibi
– Koruma Ekibi
– İlk yardım Ekibi
ACİL DURUM EKİPLERİNİN GÖREVLERİ NELERDİR?
Söndürme ekibi: İşyerinde çıkabilecek yangınlara derhal müdahale ederek mümkünse yangını kontrol altına almak, yangının genişlemesine mani olmak ve söndürme faaliyetlerini yürütmek.
Kurtarma ekibi: İşyerlerinde acil durum sonrası; çalışanların, ziyaretçilerin ve diğer kişilerin arama ve kurtarma işlerini gerçekleştirmek.
Koruma ekibi: Acil durum nedeniyle ortaya çıkması muhtemel panik ve kargaşayı önlemek, acil durum ekipleri arasındaki koordinasyon işlerini gerçekleştirmek, sayım işlerini yürütmek, gerektiğinde ilgili ulusal ve yerel kurumların müdahale ekiplerine bilgi vermek.
İlk yardım ekibi: Acil durumdan olumsuz etkilenen kişilerin ilk yardım müdahalelerini gerçekleştirmek.
İŞVEREN, SÖNDÜRME, KURTARMA VE KORUMA EKİPLERİNİN HER BİRİ İÇİN KAÇAR KİŞİ PERSONEL GÖREVLENDİRMELİDİR?
– Çok tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde her 30 çalışana kadar,
– Tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde her 40 çalışana kadar,
– Az tehlikeli sınıfta yer alan işyerlerinde her 50 çalışana kadar,
Uygun donanıma sahip ve özel eğitimli en az birer çalışanı destek elemanı olarak görevlendirir. Görevlendirme yapılırken çok tehlikeli işyerinde 30 ve katları, tehlikeli sınıftaki işyerleri 40 ve katları ve az tehlikeli işyerleri için ise 50 ve katları dâhil edilir.
* 10’dan az çalışanı olan işyerlerinde; acil durumlara ilişkin ulusal ve yerel kurum ve kuruluşlarla irtibatı sağlamak ve söndürme, kurtarma ve koruma ekiplerinin tamamı için uygun donanıma sahip ve özel eğitimli en az bir çalışanın destek elemanı olarak görevlendirilmesi yeterlidir.
* İşveren, ilk yardım konusunda 29/7/2015 tarihli ve 29429 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan İlkyardım Yönetmeliği esaslarına göre destek elemanı görevlendirir.
* Her konu için birden fazla çalışanın görevlendirilmesi gereken işyerlerinde bu çalışanlar konularına göre ekipler halinde koordineli olarak görev yapar. Her ekipte bir ekip başı bulunur.
* İşveren tarafından acil durumlarda ekipler arası gerekli koordinasyonu sağlamak üzere koruma ekibinden sorumlu veya sorumlular görevlendirilir.
* Acil durum ekiplerinde görevlendirilen destek elemanlarının adı, soyadı, unvanı, sorumluluk alanı ve iletişim bilgilerini içeren liste, işyerinde çalışanların görüş seviyesine uygun yükseklikte ve görünür bir şekilde asılır.
* Acil durum ekiplerinde görevlendirilen destek elemanlarının işyerinden ayrılma, yer değişikliği ve benzeri durumlarda yerine yeniden görevlendirme yapılır.
ACİL DURUM PLANI İÇERİNDE BULUNMASI GEREKEN ASGARİ BİLGİLER NELERDİR?
– İşyerinin unvanı, adresi ve işverenin adı.
– Hazırlayanların adı, soyadı ve unvanı.
– Hazırlandığı tarih ve geçerlilik tarihi.
– Belirlenen acil durumlar.
– Alınan önleyici ve sınırlandırıcı tedbirler.
– Acil durum müdahale ve tahliye yöntemleri.
– Aşağıdaki unsurları içeren işyerini veya işyerinin bölümlerini gösteren tahliye planı:
1) Yangın söndürme amaçlı kullanılacaklar da dâhil olmak üzere acil durum ekipmanlarının bulunduğu yerler.
2) İlkyardım malzemelerinin bulunduğu yerler.
3) Kaçış yolları, toplanma yerleri ve bulunması halinde uyarı sistemlerinin de yer aldığı kroki.
4) Görevlendirilen çalışanların ve varsa yedeklerinin adı, soyadı, unvanı, sorumluluk alanı ve iletişim bilgileri.
5) Acil durumlarla ilgili ulusal ve yerel kurum ve kuruluşların acil durum irtibat numaraları.
6) İşyerlerinde kimyasal yayılım, parlama veya patlama tehlikesi ve benzeri özel riskleri barındıran bölümler.
7) Elektrik ve gaz akışının kesim noktaları, vanaları.
* İşveren tarafından onaylanan acil durum planının sayfaları numaralandırılarak; hazırlayan kişiler tarafından her sayfası paraflanıp, son sayfası imzalanır.
* Acil durum planı kapsamında hazırlanan tahliye planı, işyeri bina ve eklentilerinin giriş ve çıkışları ile katlarda, çalışanların görüş seviyesine uygun yükseklikte ve görünür bir şekilde asılır.
İLKAN KALKAN
İŞ GÜVENLİĞİ UZMANI